Stichting Intermobiel

Reizen in Italië

Johan Fiddelaers, penningmeester en vrijwilliger van Intermobiel. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen. Door rugklachten is hij al jarenlang bedlegerig. Korte stukken lopen gaat wel, maar zitten is moeilijk.

Reizen met een lichamelijke handicap in Italië.

Afgelopen zomer gingen we op vakantie naar Toscane in Italië. Dankzij onze auto met bed erin is de reis wel mogelijk. Gezien de verre reis is het wel zwaar. In twee dagen reden we naar Italië, waarna we twee rustige dagen hadden ingepland om te herstellen. Daarna was het

Ponte Vecchio (in Florence)

tijd om de steden in de omgeving te bezoeken. We wisselden een ‘actieve’ dag met een rustdag af. De gekochte reisgids beloofde niet veel goeds, omdat daarin stond: ‘In Toscaanse steden zijn er geen faciliteiten voor mensen met een handicap.’

Onze camping, waar we een stacaravan hadden gehuurd, lag nabij Florence. Na enkele dagen gingen we de Florence bezoeken. Vooraf hadden we een parkeerplaats uitgezocht van waaruit het niet ver lopen is naar de bezienswaardigheden, die we beslist wilden zien: de Duomo (dom) en de beroemde brug Ponte Vecchio. Daar aangekomen waren er zelfs enkele gratis parkeerplaatsen voor houders van de Gehandicapten Parkeerkaart.

De stad Florence was zo mooi! Voor ik het wist, was het tijd voor mij om te gaan rusten, in mijn geval is dat liggen. Terug naar de auto lopen was te ver. Het was lekker weer, daarom besloot ik om een uur in het park onder een boom te gaan liggen. Comfortabel was het niet, maar na een uur voelde ik me goed genoeg om via een omweg terug naar de auto te gaan. Het liggen had me goed gedaan en zo hoefde ik me niet te forceren. Het was een wijze en voor mij een nieuwe beslissing. Voor herhaling vatbaar, want was ik in straf tempo naar de auto doorgelopen, dan had ik dat zeker met een terugslag moeten bekopen. Daar zit je op vakantie helemaal niet op te wachten.

Sienna

Enkele dagen later bezochten we de stad Siena. De autonavigatie nam de kortste route naar de gewenste parkeerplaats wel heel erg

letterlijk. Het leidde ons door de drukke smalle winkelstraten in het hart van de oude binnenstad. Alleen bewoners én houders van een gehandicapten parkeerkaart mochten daar met de auto komen. Het was niet prettig  voor mijn vrouw om onze grote auto door de winkelende menigte heen te laveren. Het was frappant dat je juist daar met een auto mocht rijden. Zo bereikten we onze parkeerplaats, onderaan in Siena. Het wereldberoemde plein Piazza Del Campo ligt boven op de heuvel waar de Middeleeuwse stad is gebouwd. Tegen de klim naar boven zag ik erg op. Tot onze verbazing was bij de parkeerplaats een roltrap die je helemaal naar boven bracht! Zoiets hadden we nog niet eerder meegemaakt.

Wees inventief en bereid je goed voor als je op reis gaat.