Stichting Intermobiel

Een verblijf in zorghotel Middelpunt

Het hotel Middelpunt is een drie sterren hotel gelegen in Middelkerke aan de Belgische kust, zo’n acht kilometer onder Oostende. Middelpunt is een bijzonder hotel; het is namelijk een aangepast zorghotel met veel faciliteiten en zorgmogelijkheden. Uiteraard is het hotel volledig (elektrisch) rolstoel toegankelijk.

Zelf ben ik door rugklachten al vele jaren deels bedlegerig, lang zitten en opzijn is voor mij erg belastend en pijnlijk. Ik moet dus regelmatig gaan liggen. We hebben een bed in de auto, zodat ik wel ergens naar toe kan gaan. Zo gingen mijn vrouw en ik tijdens het Pinksterweekend naar hotel Middelpunt in België voor twee nachten.

Daar aangekomen konden we onze auto gratis parkeren op een van de vele parkeerplaatsen van het hotel. Door de receptiemedewerkster werden we ontvangen en naar onze kamer gebracht. We waren onder de indruk van de vele voorzieningen die onze zeer ruime kamer bood. We hadden al op hun website (www.middelpunt.be) gekeken, maar als je het dan in het echt ziet is dat toch even anders. Ook het balkon is groot en volledig toegankelijk. Tevens was de badkamer erg groot. Het viel verder op dat het hele hotel, waaronder onze kamer, er heel schoon en prikkelarm uit zien.

IMG_4102 MIDDELPUNT-INTERIEUR_071_0 IMG_4106MIDDELPUNT-INTERIEUR_057_0

Het is duidelijk dat tijdens de bouw van het hotel en de inrichting ervan rekening is gehouden met onze doelgroep. Maar ook gasten zonder een lichamelijke of verstandelijke beperking zijn overigens van harte welkom, want er zijn ook kamers zonder deze voorzieningen beschikbaar.

Mariasteen

Middelpunt is een sociaal tewerkstellingsproject van maatwerkbedrijf Mariasteen. Mariasteen is een instelling die als doel heeft om personen met een beperking of een arbeidshandicap een duurzame en lonende tewerkstelling aan te bieden en hen te begeleiden in de ontwikkeling van hun arbeidsmogelijkheden. De medewerkers van hotel Middelpunt bestaan uit een mix van mensen met een lichamelijke beperking, een verstandelijke beperking en mensen zonder een beperking.

Eten

Wij hadden ‘halfpension’ geboekt, oftewel met het ontbijt en het diner. De dag startten we met een uitgebreid ontbijt dat in buffetvorm werd gepresenteerd. De keuze is ruim voldoende met een kan koffie of thee erbij. Het diner ’s avonds was volgens het concept ‘wat de pot schaft’. Het drie-gangen diner was iedere keer weer erg lekker en gevarieerd. Leuk was ook dat de bediening daarna nog met schalen groenten, vlees en aardappels rondkwamen, mocht je nog meer lusten. De kaart met drankjes was zeer ruim, dat gaf mij als bierliefhebber de gelegenheid om een streekbiertje te proeven. Indien gewenst zijn ook aangepaste maaltijden en dieetvoeding mogelijk.

Hoge zorgkamer
Wij hadden een van de ‘hoge zorgkamers’ geboekt, niet omdat het voor mij noodzakelijk is, maar om te kijken wat dit precies inhoudt. Overigens waren de andere kamers volgeboekt. Elke ‘hoge zorgkamer’ heeft:

- een elektrisch verstelbaar hoog-laagbed (met bedhekken),

- een tillift en een plafondgeleidesysteem (van de slaapkamer naar de badkamer),

- een rolstoelvriendelijke badkamer met inrijdouche, handgrepen en een onderrijdbare wastafel,

- diverse medische hulpmiddelen zijn beschikbaar,

- 24/7 oproepsysteem voor de receptie,

- een privé koelkast op de kamer voor de medicatie.

Optioneel zijn de volgende faciliteiten mogelijk:

- een alterneringsmatras,

- te huur zijn douchezitjes, douchestoelen, rolstoelen, tilliften en meer,

- aparte aangrenzende medische kamer bij een hoge zorgkamer voor meereizende zorgverleners en begeleiders,

- verzorging, verpleging of persoonlijke assistentie door externe zorgpartners,

- consultatie door een (oproepbare) huisarts, een kinesist of een fysiotherapeut,

- aangepast mindervaliden vervoer / taxi.

Er zijn ook andere zorgkamers beschikbaar; zo zijn er tweepersoonskamers en familiekamers welke allen beschikken over rolstoelvriendelijke badkamers en verstelbare bedden. Verder is het een kindvriendelijk hotel met een omheinde speeltuin bij het restaurant.

Wellness

Hotel Middelpunt heeft nog meer te bieden, namelijk unieke wellness mogelijkheden voor onze doelgroep. Manager Carla Clicteur liet ons deze voorzieningen met trots zien en terecht. We waren erg onder de indruk van deze wellness voorzieningen. Middelpunt heeft een aparte ruimte (met plafondlift) waar je op diverse manieren voor een lage vergoeding kunt genieten van een infrarood sauna. Dat kan zelfs zittend in je eigen rolstoel of liggend op een infrarood bank. Ook is er een ruimte waar je eventueel met een plafondlift kunt genieten in een kantelbaar comfortbad met bubbels. Deze ruimte is voorzien van sfeerverlichting en muziek.

IMG_4097 IMG_4098 MIDDELPUNT_0011_12

IMG_4099 IMG_4100

Om lekker even te ontspannen kun je gebruik maken van de binnentuin met terras of in de tuin, beiden zijn voorzien van ligstoelen. Ook is er een louncheruimte om gezellig te kletsen of om er spelletjes te doen.

Omgeving

Het hotel ligt op zo’n 600 meter van de zee, dus daar gingen we uiteraard naartoe. Het was fris en het waaide behoorlijk, maar het was lekker om even uit te waaien. De zee is en blijft toch wel bijzonder om naar te kijken. De volgende dag zijn we ’s morgens naar Atlantikwall in Raversyde gegaan, wat vijf minuten rijden was. Het is een erg mooi openlucht museum met meer dan zestig bunkers van de Duitse verdedigingslinie van de Tweede Wereldoorlog. Het is erg mooi bewaard gebleven en ingericht zoals het was tijdens de Duitse bezetting. De Atlantikwall is vrij groot met ondergrondse gangen, observatieposten en geschutstellingen. Ook bevindt zich er de enige bewaard gebleven Duitse kustbatterij uit de Eerste Wereldoorlog (de Batterij Aachen). Ik vind de Tweede Wereldoorlog interessant en dus vond ik het bijzonder om dit mooie museum met de ingerichte bunkers te zien. Het is overigens helaas niet rolstoeltoegankelijk. Daarna keerden we terug naar het hotel voor mijn middagrust.

Later die middag zijn we even naar de badplaats Oostende geweest. We hebben over de grote boulevard met de nodige winkeltjes en marktkraampjes gewandeld.

Wil je er fietsend op uit? Geen probleem, Middelpunt beschikt over rolstoelfietsen die te huur zijn. Verder zijn bij het hotel in de zomer strandrolstoelen en een strandcabine gratis te gebruiken.

Liggend eten

’s Avonds hebben we gezellig samen in het restaurant van het hotel gegeten. We eten niet vaak buiten de deur omdat ik moeilijk en maar kort kan zitten. Om liggend te kunnen dineren in het hotel nam ik mijn karperbed (een stretcher welke bedoeld is voor karpervissers) mee.

de zee bij Middelkerke

rechts de fietsrolstoel

Middelpunt_fietsrolstoel

Conclusie

Hotel Middelpunt is een uitstekend hotel voor onze doelgroep met veel voorzieningen voor mensen met een lichamelijke en ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Het hotel is volledig rolstoeltoegankelijk en de ruimtes zijn prikkelarm. De wellness faciliteiten zijn echt top, tot in de puntjes verzorgd, dus een echte aanrader!

Voor meer informatie en afbeeldingen van de kamers en de voorzieningen bezoek je:  www.middelpunt.be