Stichting Intermobiel

Vervoer: Auto/Bus/Taxi/Fiets

Elektrische (lig)rolstoel met bakfiets mogelijkheid
Leverancier: de organisatie Adremo in Gorredijk heeft van een LMD onderstel de brancard gemaakt.
Freewheel uit Eersel heeft de halve fiets gemaakt met aankoppelstang.
naam gebruiker: Thea Van Hoeij
Vergoed door: Gemeente

Foto: Brancard Foto: Brancard met bakfiets Foto: Brancard
klik op de foto voor een uitvergroting

Thea rijdt zelfstandig rond met behulp van een besturingssysteem dat ze bediend met haar hoofd. De maat van de brancard is 65 cm bij 2 meter. Een kleine boodschap kan ze zelf halen, en honden uitlaten gaat ook. Wat een vrijheid. Met de brancard en bakfiets gaan ze er samen vaak op uit. Kleine fietstochtjes, grotere tochten, vakanties het kan allemaal. Met de accu kan je 75 kilometer rijden. Dan moet de accu weer opgeladen worden.

Pijltje omhoog

Rolstoelaanhanger voor kinderen voor achter de fiets
Gemaakt door:Nico Pluimers creation
Vergoed door: Gemeente

Foto: rolstoelaanhanger Foto: rolstoelaanhanger
klik op de foto voor een uitvergroting

Speciale aanhangers voor kinderen in een rolstoel. Moeder wilde haar kleuter niet iedere dag in een taxi naar het dagverblijf brengen. Ze wilde met hem fietsen.De oplossing was simpel en een fietsaanhanger snel gemaakt. (Lichtpuntje:Deze aanhanger werd vergoed door de gemeente.) Natuurlijk paste hij er precies in. De vergrendeling is hier niet te zien, maar zit iets meer naar achteren. Ze is hem echter nooit verloren en kon fijn iedere dag genieten van een leuke fietstocht met hem.  Alle constructies komen op rolstoelaanhanger voor kinderen voor achter de fietsrolstoelaanhanger voor kinderen voor achter de fiets  Voor meer informatie en prijzen zie Nico Pluimers creation. Houd a.u.b. rekening met een levertijd van een paar weken. Het is de bedoeling dat u naar hun werkplaats komt om de maat op te nemen en om uw wensen te bespreken.

Invalide parkeerplaats
Naam gebruiker: Marinda Bolle

Foto: bord Foto: Parkeerplek
klik op de foto voor een uitvergroting

Het parkeervak met het bord wat erbij hoort. Je moet de parkeervergunning aanvragen bij je gemeente. Het kan zijn dat ze een bedrag maken voor het plaatsen van het kenteken.

Caravan
Aangepast door: mobiel prototype
Leverancier: hobby-caravan
Naam gebruiker: Petra Zwier

Foto: Caravanlift Foto: Caravan Foto: Bed in Caravan
klik op de foto voor een uitvergroting

Heel recent is een echte droom uitgekomen. Nu we een goede auto hebben, willen we wel wat meer op vakantie. Overnachten is vaak een probleem. Een aangepaste caravan bleek een oplossing. De caravan is erg groot omdat er een hoog-laag bed in moest en er ook nog voldoende ruimte moet zijn om een tillift te gebruiken. Ik kom de caravan in met een liftje. (Zie foto) De deur van de caravan is verbreed. Er zijn meer mensen met een handicap die willen kamperen. De stichting Handicamp geeft informatie over kamperen met een handicap.

Bruikleenbus Citroen Jumper
Aangepast door: Welzorg
Naam gebruiker: Petra Zwier
Vergoed door: Gemeente WVG

Foto: Buslift Foto: Bus
klik op de foto voor een uitvergroting

Dit is onze bruikleenbus. Na jaren allerlei oude busjes zelf te hebben gekocht, heb ik in 2002 een bus aangevraagd bij de gemeente. Ik wilde vooral graag een lift en luchtvering. Mijn man en ik waren dolblij toen de bus met lift en luchtvering werd toegewezen. Najaar 2003 was het eindelijk zover en konden we onze bus ophalen. De bus rijdt heel comfortabel en zo kan ik veel makkelijker weg. Op de foto rechts zie je de lift in uitgeklapte positie. Het is een Citroën Jumper.

Pijl omhoog

Renault Traffic verlengd en verhoogd met aanpassingen
Leverancier: Renault
Aangepast door: Mobiel Prototype bv
Naam gebruiker: Veroni Steentjes
Vergoed door: De bus is vanuit fondsen en een eigen bijdrage betaald.
De aanpassingen zijn vanuit de individuele vervoersvoorziening vanuit de gemeente WVG vergoed. Klik hier voor meer informatie.

Renault Traffic Verlengd en verhoogd Foto renault traffic bus verlengd en verhoogde versie
Klik op de foto voor een vergroting

Na twee jaar werk is het eind 2005 eindelijk gelukt om met fondsen en een eigen bijbetaling een andere bus te kopen. Omdat ik in de bus vervoerd wordt met de elektrische ligrolstoel en bed is een verhoogde en verlegnde versie nodig. Deze konden we niet in het tweedehands vinden dus zijn we voor een nieuwe bus gegaan. De gemeente vergoedt geen bus, omdat ik niet kan vereenzamen omdat ik verzorging nodig heb. Erg krom, maar ja. De gemeente WVG consulent vond dat ook onzin en heeft meegedacht en kwam met de oplossing om de aanpassingen van de bus uit de individuele vervoersvoorziening te betalen van 5 jaar. Ik heb de nieuwe bus begin maart 2006 gekregen. De bus is aangepast door Mobiel prototype bv. Ze hebben ook mijn oude bus aangepast. In de bus zitten qua aanpassingen: een lier voor het intrekken van het bed, vergrendelrail in de bodem voor vastzetten rolstoel en bed en een oprijplateau. Dit oprijplateua is wat breder dan het oude oprijplateau waardoor je er met de rolstoel en met bed makkelijker in kan rijden. Het oprijplateau is van ijzer. Wel wat zwaarder, maar dat is door drie gasveren minder zwaar gemaakt. Ik heb er ook een camera opzitten, maar die doet het niet erg goed.
Het hele verhaal over de bus aanvragen met aanpassingen, afwijzing gemeente en de weg naar fondsen met hulp van de MEE vind je op deze pagina

pijl omhoog

Renault Traffic verlengd en verhoogd (Rene)
Leverancier: Renault  traffic
Aangepast door: Kersten revalidatie
Naam gebruiker: Rene Penders

Bus Rene  bus rene
Klik op de foto's  voor een vergroting

Ik ben  Rene Penders en heb sinds 1999 posttraumatischedystrofie. Mijn beide benen zijn door de pd aangetast en moesten worden geamputeerd. Toen mijn 2e been werd geamputeerd, kon ik niet meer in een auto komen. We besloten toen een bus aan te vragen bij de WVG. Na een tijdje werd ik gekeurd door het RIO gekeurd en ze vonden dat ik niet in aanmerking kwam, want ik kon niet vereenzamen. We zijn in beroep gegaan, want met deze uitslag waren we het niet eens. Na een tijdje werd mijn vrouw door de gemeente uitgenodigd, maar ook toen kwamen we weer niet in aanmerking. De gemeente zei de RIO heeft je gekeurd en daar houden wij ons aan. Toen ging ik in hoger beroep en dit ging via het gerecht. Toen we moesten voorkomen in Roermond, nam ik een advocaat mee. De gemeente kreeg er flink van langs van de rechter. Deze zitting had ik gewonnen. De rechter heeft gezegd dat de gemeente me weer moest laten keuren, de RIO mocht dit niet doen. Het werd de GGD, hun vonden dat ik wel recht had op een auto. Na een paar maanden kreeg ik het bericht van de gemeente dat de aanvraag werd goedgekeurd. Na de goedkeuring van de GGD heeft het ongeveer een jaar geduurd, voordat ik de auto had.

In totaal ben ik  3,5 jaar  bezig geweest om de bus te krijgen. Maar het vechten was de moeite waard en ik ben erg blij met de bus. Ik was in die 4 jaar niet meer met mijn gezin buiten het dorp geweest. Ik vond het heel erg voor mijn 3 kinderen, want iedereen ging wel iets leuks met het gezin doen in de vakantie, maar wij niet. Mijn kinderen hadden na de vakantie, op school dan ook nooit iets bijzonders te vertellen. Ik kwam alleen buiten het dorp als ik naar het ziekenhuis moest, of naar een keuring. En nu, kom ik weer verder dan mijn dorp, ik kan zomaar spontaan weg en heb geen taxi meer nodig. We zijn al naar een pretpark geweest. Na 4 jaar ben ik weer bij mijn moeder op bezoek geweest. Er is weer een nieuwe wereld voor mij en mijn gezin open gegaan.

Ik ben blij dat ik niet de moed heb laten zakken, want anders had ik nu nog geen auto gehad. Mensen geef ze niet zomaar gelijk bij de gemeente, ga er voor. Bij mij is het 2 keer gelukt.  Naast de auto ben ik ook 4,5 jaar met een aanbouw bezig geweest, maar ook die heb ik gekregen.

pijl omhoog

Aanpassing: Spanbanden 4 punten (vastzetten bed)
Leverancier: aquablue minibus industries
Naam gebruiker: Veroni Steentjes
Vergoed door: zelf betaald vanuit de individuele vervoersvoorziening WVG van 5 jaar

spanbanden
Klik op de foto voor een uitvergroting

Om het bed vast te zetten in de bus zochten we een oplossing. Een taxibedrijf kwam met een oplossing namelijk spanbanden met 4 punten. Via hen hebben we twee vierpunt spanbanden achter gekocht met spangespen 4 punt achter. Ook zitten er twee rolstoel vastzetsysteem balken bij met 4 punten naast een gordel t.b.v. 4 puntsysteem. De twee balken bevestig je aan de bodem van de bus aan de rail die in de bus zit. Deze rail gebruik je ook om een rolstoel vast te zetten. Er is een balk voor voor en eentje voor achter.  De gesp van de spanband gaat met een haak door de dwarsbalk. De spanband gaat over een stang van het bed heen en het uiteinde gaat ook in de dwarsbalk en dan kan je de band strak trekken, zodat het vast staat. Dit doe je dus ook aan de achterzijde van het bed.

Ik heb twee spangespen, twee spanbanden besteld met twee rolstoel vastzetsysteem 4 punts balken inclusief gordel. De totale kosten kwamen op ruim € 400,-- Ik heb dit in 2002 gekocht. Ik ben er op zich erg mee geholpen. Mijn bed is er goed mee vast te zetten. Het staat goed vast en het gaat niet schuiven. Ik lig dus op het bed als ik vervoerd word. Het bed staat natuurlijk wel op de rem. Ook rijdt Emile altijd voorzichtig, omdat ik door de dystrofie aanrakingspijn heb dus stoten is ook pijnlijk.

Pendel
Naam gebruiker: Elvira
Leverancier: Welzorg
Vergoed door: WMO

Pendel  Pendel
Klik op de fotos voor een uitvergroting

Deze pendel is ideaal. Je rijdt er met de rolstoel in en zet hem vast. Je kunt er ongeveer 25/30 km mee rijden en de snelheid is max 28 km per uur en met de wind mee wel 30km. Een erg fijn vervoersmiddel.

Overdekte aanhangwagen
Naam gebruiker: Veroni Steentjes
Leverancier: aanhangerland de witte smid
Merk aanhanger: Westfalia
Vergoed door: WVG

overdekte aangepaste aanhangwagen voor rolstoel en bed vervoer
Klik op de foto voor een uitvergroting

Ik kreeg in 1996 mijn eerste elektrische ligrolstoel van bijna 2 meter lang. Op dat moment lag ik al enige tijd in het revalidatiecentrum in Enschede. Ik woonde toen nog thuis bij mijn ouders in Steenderen. In het weekend ging ik naar mijn ouders. De rolstoel kon natuurlijk niet in de achterklep van een gewone auto. Vandaar dat de ergotherapeut een overdekte aanhangwagen heeft aangevraagd bij de gemeente voor het vervoer. Ik werd toen liggend in een personenauto vervoerd. De grootte van de aanhangwagen is 208 x 114 x 35 750 kg. . De huif is 120 hoog. Er zit een oprijklep op met hulpveer, zodat hij makkelijk en licht dicht te doen is. Er zitten dus ook vergrendelrails in om de rolstoel vast te zetten. Ik heb de aanhangwagen gebruikt voor het vervoer van de rolstoel, maar ook voor mijn bed. Als ik bijvoorbeeld naar de schouwburg ging, werd ik in de auto getild en het bed ging mee in de aanhangwagen. Ik heb er veel gebruik van gemaakt. Er is voor deze aanhangwagen geen speciaal rijbewijs nodig. In 2002 heb ik mijn eerste bus gekocht. Daarna heb ik de aanhangwagen minder gebruikt. Ik heb hem wel gehouden, omdat het wel handig is als je weg gaat met bed en ook de rolstoel nodig hebt. De rolstoel kan dan in de aanhangwagen vervoerd worden achter de bus of door een andere auto. Toen ik nog op vakantie ging in Zeeland ging de rolstoel altijd mee in de aanhangwagen en ik werd in de bus gereden met bed. De aanhangwagen staat sinds 2004 gestald bij kennissen van mijn ouders die op de boerderij gestalde caravans hebben staan. De aanhangwagen heb ik casco verzekerd voor diefstal. Ook was dat nodig voor de stalling.

Handsegmentgas en handbedrijfsrem
Leverancier: Welzorg autoaanpassingen
Wordt gebruikt door: Francisca Swart
Vergoed door: UWV

Aangepaste werkauto an Francisca Handsegment gas dat op het stuur zi Handbedrijfsrem aangepast in de auto voor mensen met been problemen

In mijn auto zit gas en rem aan het stuur. De stoelslede is verlengd, zodat ik helemaal tegen de achterbank aan kan zitten en mijn rolstoel over me heen op de passagiersstoel kan zetten. Daarna zet ik de stoel weer in de rijstand terug. Ook zijn de originele gas en rem pedalen opklapbaar gemaakt zodat ik niet tijdens het rijden per ongeluk iets raars kan doen en andere mensen er ook nog gewoon in kunnen rijden.