Stichting Intermobiel

Karen over de CadWeazle op Texel

Karen van Workum ging met haar gezin op vakantie naar Texel. Ze huurde er een CadWeazle en genoot ervan dat ze ondanks haar lichamelijke beperkingen toch het strand op kon. Karen_portret

Caudalaesie

Karen is een positieve vrouw van 50 jaaren woont in Loosdrecht. Ze wil alles uit het leven halen wat maar enigszins mogelijk is. Tien jaar geleden onderging ze een hernia operatie. Enkele dagen erna ‘stortte ze neer’ terwijl ze uit bed opstond. Karen was toen tijdelijk verlamd, veroorzaakt door een caudalaesie (ook wel cauda equina syndroom genoemd), Karen: ‘Een caudalaesie is hetzelfde als een incomplete dwarslaesie, maar dan lager in de rug, vlak bij het staartbeen.’Zewerd daarna op dezelfde plek in haar onderrugopnieuw geopereerd. Zoals ze zelf zegt:‘Toen is de tramalant begonnen. Het begon met littekenweefsel en dat heeft uiteindelijk geleid tot hoe het nu is. Zo kan ik moeilijk staan, zitten en lopen. In de afgelopen tien jaar heb ik zeker acht hernia’s gehad, maar ze opereren mij niet meer. Dat wil ik ook niet meer. Twee jaar geleden kreeg ik opnieuw een caudalaesie. Inmiddels heb ik er drie gehad. Elke keer is er blijvende schade.De myelineschededie de zenuw bedekt is inmiddels behoorlijk aangetast. Sinds twee jaar moet ik darmspoelen en katheteriseren. Het gebied en de organen er omheen functioneren niet meer goed.Ik heb dan ook continue pijn, maar ik ga niet de hele dag in mijn bed liggen. Dat verrek ik. Ik ga enkele keren per dag liggen en ’s avonds ook. Overdag probeer ik zoveel mogelijk uit mijn bed te zijn.’

Op mijn vraag of ze spijt hadvan de hernia operatie werd dan ook bevestigend door Karen geantwoord.

‘De eerste keer reed ik met tranen in mijn ogen het strand op, zo geweldig vond ik het.’

Karen

‘Vroegerwerkte ik als hoofd inkoop voor een groot staalbedrijf. Ik heb een man en twee kinderen en ook een hond, een kat en een assistentie-hond. Ik lees graag. Bakken en koken doe ik ook graag, alhoewel dat steeds moeilijker wordt. Het kost me veel energie; ik probeer wel van alles uit om het mij zo gemakkelijk mogelijk te maken. Verder vape ik graag. Dat is elektrisch roken en dat doe ik al twaalf jaar. Ik onderhoud leuke contacten met een groep mensen die ook graag vapen.’

Op vakantie naar Texel

‘Mijn ouders woonden vroeger op Texel en dus gingen we er veel naartoe. Ik ken het eiland heel goed, Texel is een prachtig eiland. Ik was al lang niet meer op vakantie geweest. Mijn man durfde het niet aan, na de laatste klap twee jaar geleden, om met mij ver weg te gaan. Hij wilde dat, als het nodig was, ik naar mijn eigen arts kon gaan.’ Dit jaar besloot het gezin om wel op vakantie te gaan en kozen ze voor Texel. Karen vervolgt: ‘Ik wist dat Texel heel rolstoelvriendelijk is. Je kan er echt bijna overal met je rolstoel naar binnen. Ook wist ik dat ze op Texel CadWeazles hebben.’Karen_op_cad kopie

De CadWeazle

‘Het stond bovenaan mijn lijstje om naar het strand te gaan. Met een CadWeazle kon ik dat, anders had ik echt niet het strand op gekund. Voor mij was dat het hoogtepunt van de hele vakantie. Ik heb de CadWeazle bijna om de dag voor een uur gehuurd om met mijn gezin en de hond samen het strand op te kunnen. Dat was iets wat ik jaren niet gedaan had, dat was echt geweldig. De eerste keer reed ik met tranen in mijn ogen het strand op, zo geweldig vond ik het. Daarna was ik gelijk verkocht en heb ik de CadWeazle om de dag gehuurd.’ Op drie plaatsen op Texel kun je een CadWeazle huren (strandpaviljoens Paal 17, 28 en 33). Ook op diverse andere plekken aan de Nederlandse kust is dit mogelijk. Karen: ‘We zaten in een huisje bij Landal GreenParcs, dat in de duinen en vlakbij het strand en strandpaviljoen 28 ligt.’

Mijn ervaringen met de CadWeazle

‘De CadWeazle functioneert hetzelfde als de elektrische rolstoel, dus met een stuurknuppel. Hij zit heel comfortabel. Ik was bang voor hobbels en stenen, maar dat ging allemaal prima. Er zitten grote banden onder. De zomerse hitte was voorbij, dat vond ik niet erg. Nu kon ik met de CadWeazle gemakkelijk rijden. Er lagen niet overal mensen op hun handdoekjes. Zo hoefde ik niet te manoeuvreren, want dat is niet prettig. Op mijn CadWeazle zat bovenaan geen scherm met zonnepanelen, die zaten er eerder wel op. Volgens mij waren de meeste nu schermvrij en was er een vrij sterke motor ingebouwd. Je kan ze per uur huren. De tarieven zijn € 15 voor een uur en € 25 voor twee uren. Een uur was voor mij steeds voldoende en prima te doen. Ik kan een uur zitten, maar het ligt er wel aan op wat voor een stoel ik moet zitten. Als ik een uur in de wachtkamer bij de dokter moet zitten, dan red ik dat niet. Ook in een restaurant is dat vaak heel moeilijk, dan haal ik het toetje niet. Maar in een rolstoel met een goed kussen, daar kan ik best lang in zitten. Ik heb een vormfitstoel die helemaal op mijn maat gebouwd is, dat gaat prima.

Karen_gezin

Ze hebben het liefste dat je tijdig de CadWeazle reserveert, maar de eerste keer was hij vrij. Daarna heb ik deze wel elke keer gereserveerd, maar dat was niet echt nodig. Maar als je zeker wilt weten of hij beschikbaar is, dan kun je beter reserveren.’

Rolstoelbus

‘Onderweg naar Texel stopten we een paar keer. Dat doen we altijd als de rit langer is dan een half uur of drie kwartier. We willen heel graag een aangepaste rolstoelbus, maar de prijs houdt ons tegen. Dat is gewoon gillend duur. De rolstoelbus moet ook redelijk groot zijn, want we hebben twee kinderen en twee honden. De prijs houdt mij echt tegen.’ Dat dit aan Karen vreet was duidelijk. Het gesprek viel dan ook even stil, terwijl de rest van het telefonische interview vloeiend verliep.

Toegankelijkheid

Karen is een ware fan van Texel. ‘Texel is een goed toegankelijk eiland. Je ziet er ook veel mensen met een rolstoel of handbike. Je kan prima met een handbike het hele eiland over. De meeste activiteiten zijn er ook aangepast. Zo ben ik met een garnalenboot mee geweest om te vissen op zee. Die boot had een oprijplank en was voorzien van een rolstoeltoilet. Texel is er heel erg mee bezig om alles zo rolstoelvriendelijk mogelijk te maken en de parken hebben aangepaste vakantiewoningen. Een echte aanrader.’

Meer informatie over een caudalaesie vind je hier: https://www.dwarslaesie.nl/de-aandoening/caudalaesie/).