Stichting Intermobiel

Johan over Disneyland Parijs

'Wat hebben we genoten in Disneyland!'

In mei 2010 zijn we met het gezin naar Disneyland Parijs geweest. Hierover heb ik dit reisverslag geschreven. Mijn naam is Johan Fiddelaers en ben getrouwd met Mary. Samen hebben we twee kinderen Jesper en Niels (toen 7 en 5 jaar). Door rugklachten ben ik al enkele jaren bedlegerig.

De voorbereiding.
In november 2009 zijn we begonnen met de voorbereidingen van ons bezoek aan Disneyland Parijs. Als je bedlegerig bent, is het niet vanzelfsprekend dat je een attractiepark kunt bezoeken. Ook Disneyland bezoeken is bijna onmogelijk als je zelf niet over de noodzakelijke voorzieningen beschikt. Een bed in onze auto hebben we al, maar je hebt natuurlijk ook een ligrolstoel nodig. Daar beschik ik helaas niet over. Daarnaast zijn er nog enkele andere probleempjes die je vooraf moet oplossen. Allereerst gingen we bellen, bellen en nog eens bellen voor het huren of lenen van een ligrolstoel. We belden met Disneyland zelf en met diverse zorginstellingen in Nederland en nabij Parijs. Hierbij kregen we hulp van onder andere onze reisadviseuse Brigitte. Zij is bekend met onze situatie. Na vele telefoontjes concludeerden we teleurstellend dat het onmogelijk is om aan een ligrolstoel te komen. Onze droom om samen als gezin Disneyland Parijs te bezoeken spatte uiteen.

Onverwacht kwam alsnog de oplossing uit een geheel andere hoek: ik kon een elektrische ligrolstoel lenen van een lotgenoot. Mijn vriend Emile bood aan om voor het transport van deze ligrolstoel te zorgen. Zonder de bijzondere geste van de uitlener van de ligrolstoel en de medewerking van Emile was Disneyland dus altijd een droom gebleven.

Reisadviseuse Brigitte boekte en regelde verder alles met Disneyland Parijs en ons hotel. Hierbij moet je denken aan: parkeren bij ingang hotel en Disneyland, kamer op de begane grond, eten op de kamer, enzovoorts. Fijn dat we dat deel aan haar konden overlaten, een hele zorg minder.

De heenreis.
Op maandag 3 mei vertrokken we naar ons hotel bij Disneyland; wij met zijn viertjes in onze auto en Emile reed achter ons en vervoerde de elektrische ligrolstoel. We arriveerden probleemloos bij ons hotel. Spijtig genoeg was onze kamer nog niet schoongemaakt, dus moesten we lang wachten voor dat gebeurd was. Ik moest dus blijven liggen in een ijskoude auto. Het hotel was verder mooi ingericht en heeft een mooi binnenzwembad. Eerst zouden ze naar de Eifeltoren gaan, maar daar was het al te laat voor. Dus gingen zij zwemmen en ik ging rusten. Daarna keken we uit naar de volgende dag, onze eerste van twee dagen Disneyland.
Pluto op de foto met Johan

Disneyland Park.
Emile werd gebroken wakker, want hij had geslapen op een halfkapotte bedbank. Geen comfort dus voor hem. Gelukkig had hij een veldbed bij zich, zodat hij de  nachten die volgden, daar op kon slapen. Na het ontbijt vertrokken we naar Disneyland Park. Na de formaliteiten bij het loket van de ingang begon ons Disney avontuur pas echt. Emile begeleidde mij op de elektrische ligrolstoel. Hij deed dit op voortreffelijke wijze en lette goed op dat niemand tegen het bed aanliep. We keken onze ogen uit, zoveel moois was er te zien. Na het zien van Doornroosje’s kasteel en de ontmoeting met Pluto, bezochten we ‘Frontierland’. Het zag er prachtig uit, je waande je echt in het Wilde Westen. Jesper en Niels vonden het geweldig en deden veel indrukken op. We wilden de Rivierboot op, maar vanwege de harde wind mocht deze niet varen. We wandelden via de vele gebouwtjes en winkeltjes naar ‘Adventureland’. Ook daar waren vele bezienswaardigheden en attracties; zo belandden we in Aladdin’s wereld en zagen we het schip van kapitein Haak.

’s Middags bezochten we ‘Fantasyland’ en ontmoetten er onder meer Geppetto, Frollo, Mad Hatter en Mary Poppins. De kinderen en Mary gingen in de attractie; ‘It’s a small world’. We hebben nog geprobeerd om mij liggend op bed erin te krijgen, maar de attractie was niet toegankelijk voor ligrolstoelen, wel voor rolstoelen. Buiten was het erg koud dus gingen we naar een theatergebouw om een balletvoorstelling te zien. Deze voorstelling viel tegen, maar we waren wel weer wat opgewarmd.

Het was tijd geworden voor de parades! Eerst zagen we een aantal Disneyfiguren, (onder meer uit Toy Story en De Prinses en de kikker) langslopen die zojuist hadden opgetreden. Vervolgens zagen we de Disney All Star Express met o.a. Tijgetje, Minnie Mouse, Goofy, Lio, Knabbel en Babbel.

Het was erg leuk om samen met mijn kinderen te genieten van alles. Ik zag hen voortdurend stralen van alles wat ze beleefden. Leuk om juist dat te zien. Meestal waren ze moe en uitgeteld na een dagje uit, zodat de verhalen bij thuiskomst uitbleven. Nu dus niet, want wat waren ze enthousiast!
Johan op ligrolstoel met zijn kinderen Jesper en Niels erbij

Mijn dag in het park zat erop en dus bracht Emile me terug naar het hotel. Daar kon ik uitrusten en bijkomen van de kou, want dat was het. Beide dagen waren gelukkig wel droog en dat was veel belangrijker. Mary en de jongens bleven nog in Disneyland Park en bezochten er enkele attracties. Emile keerde terug naar het park om samen met Mary, Jesper en Niels naar de geweldige ‘Disney Dream Parade’ te kijken. Deze parade bestaat uit diverse gigantische en fraai gebouwde wagens met heel veel Disneyfiguren, zoals Peter Pan, Mary Poppins, van Junglebook, Lion King, Aladdin plus diverse prinsen en prinsessen. Het was een superparade! Daarna keerden ook zij voldaan terug naar het hotel. Samen keken we naar de gemaakte foto’s. Niels vond Mickey Mouse helemaal geweldig. Na het eten en kletsen kwam er een einde aan deze mooie dag.

Walt Disney Studios Park.

Op dag drie gingen we naar ‘Walt Disney Studios Park’. We hadden er ongelooflijk veel zin in. Dit park vonden we allen leuker, zo bleek achteraf. Er waren ook veel meer shows, waar ik met mijn ligrolstoel bij kon zijn. Nadat we de entree gepasseerd waren, ontmoetten we al Mickey Mouse. Na de vrolijke begroeting gingen we met hem op de foto. Ineens was daar ook Minnie Mouse, zo stonden we dus met Mickey én Minnie op de foto. Vaak stonden er ouders met kinderen te wachten bij Disneyfiguren alvorens ze met hem of haar op de foto konden. Maar bij het zien van mijn bed hoefden we eigenlijk nooit te wachten en kwamen ze spontaan naar ons toe. Elk nadeel heeft zo zijn voordeel. Jesper vond alle aandacht van de Disneyfiguren geweldig. Hij straalde dan ook voortdurend, mooi om hem zo te zien genieten. Niels vond het soms spannend en was wat bedachtzamer, maar leuk vond hij het zeker! Niet veel verder ontmoetten we Donald Duck en ook Stitch (Emile’s favoriet).  de familie Fiddelaers en Emile met Mickey en Minnie

De eerste attractie van vandaag was de ‘Special Effects Show’ van de film Armageddon. Een super spektakel, waar ik ook bij kon zijn. Daarna gingen we naar Moteurs…Action: een drie kwartier durende stuntshow met motors, sportwagens, stuntmannen, vuur en Herbie. Volgens de medewerkers van deze attractie was het eerst wel mogelijk voor mij om er op mijn ligrolstoel bij aanwezig te zijn en vervolgens toch weer niet. Toen stelde Emile voor om achter de schermen te kijken of hij de zigzagbochten van de looppaadjes met mijn ligrolstoel kon nemen, want dat bleek het probleem te zijn. Emile dacht dat hij de bochten wel kon nemen en dat was ook zo, al was er wel veel stuurmanskunst voor nodig. Het was een geweldige, spectaculaire show. Het was het hoogtepunt van ons Disney avontuur en gelukkig toegankelijk voor me.

Inmiddels was het middag geworden en dus tijd om wat te eten en het bezoeken van een grote Disney souvenirwinkel. Na de ‘Cars- en Aladdin’- attractie was het tijd voor de schitterende ‘Cars ‘n’ Stars parade’. Prachtig geschilderde oldtimers met Disneyfiguren reden in een parade voorbij. Zo zagen we Mickey en Minnie, Donald en Katrien, Sneeuwwitje en Dopey, Woody en Jessie, Lilo en Stitch, Remp en Emile (niet de onze maar van Ratatouille) en vele anderen. Daarna bezochten we Animagique: een schitterende lichtshow met Disneyfiguren. Deze show duurde 20 minuten. De jongens riepen na afloop teleurgesteld: ‘Is het nou al afgelopen?!’ Zo mooi vonden ze het. Daarna bekeken we nog enkele andere voorstellingen en tot slot een mooie interactieve animatieshow met Stitch. Stitch was erg grappig en communiceerde met het publiek. Bij al deze voorstellingen en shows kon ik aanwezig zijn, top! Deze zijn dus toegankelijke voor ligrolstoelen (opsomming volgt onderaan dit artikel). Daarna keerden we voldaan terug naar ons hotel. de parade met Mickey en Minnie en ...

De laatste dag.
Vandaag gingen we weer terug naar huis, maar niet voordat Mary, Jesper, Niels en Emile hadden gezwommen in het mooie binnenzwembad van ons hotel. Jesper en Niels zwemmen graag. Jesper heeft zijn zwemdiploma’s al gehaald, terwijl Niels op zwemles zit. Vandaag kreeg hij les van Emile. Nu kan hij ook duiken. Daarna zat er niets anders op, om terug naar huis te gaan. Emile bracht de elektrische ligrolstoel terug naar de eigenaar. Zo kwam aan deze vierdaagse vakantie een einde. Wat hebben we genoten van de vele parades, attracties, shows en de Disneyfiguren zelf. Gelukkig hebben we vele mooie herinneringen, talrijke foto’s en filmpjes.

De toegankelijkheid van Disneyland Parijs voor mindervalide bezoekers.
Hotel. Wij verbleven in het Thomas Cook’s Explorers Hotel (nabij Disneyland Parijs). Ons hotel had aangepaste kamers voor mensen met een lichamelijke handicap op de begane grond en parkeergelegenheid voor  gehandicaptenparkeerkaarthouders. Wij mochten ook eten op de kamer, dat was vooraf geregeld. De ligrolstoel hebben we meegenomen naar onze hotelkamer, waar hij overigens net inpaste. De gewone bedden waren goed, onze bedbank niet. Waarschijnlijk hebben de meeste andere Disneyhotels ook deze voorzieningen.

Voorbereidingen. Op deze pagina van Disneyland’s website staat veel informatie voor mindervalide bezoekers. Via deze link kun je gratis de speciale brochure voor Mindervalide Gasten aanvragen. Hierin staat per attractie aangegeven of deze toegankelijk is voor een (elektrische) rolstoel, maar ook hoe mobiel je zelf moet zijn (denk bijvoorbeeld aan het overstappen naar een andere zitplaats). In Disneyland kun je rolstoelen lenen/huren. Echter als je bedlegerig bent en je hebt zelf geen ligrolstoel dan kun je doorgaans een bezoek aan Disneyland vergeten. Je kunt namelijk nergens een ligrolstoel huren of lenen (of je moet geluk hebben zoals ik).

Toegankelijkheid attracties voor ligrolstoelen. In Disneyland Park (1) zijn de meeste attracties niet ligrolstoel toegankelijk. In Walt Disney Studios Park (2) zijn veel shows waarvan de meeste ligrolstoel toegankelijk zijn. Een opsomming van alle attracties die wel ligrolstoel toegankelijk zijn (mogelijk zijn er meer, maar we hebben niet alles kunnen uitproberen):

- alle parades kun je bijwonen (soms in speciale zones)
- Le Passage Enchanté d’Aladdin (1) - Fantasy Festival Stage (1)
- Animagique (2) - Art of Disney Animation (2)
- Disney Studio 1 (2) - CinéMagique (2)
- Playhouse Disney Live on Stage (2) - Stitch Live (2)
 - Armageddon (2) - Moteurs… Action (2)

De medewerkers. De medewerkers zijn erg hulpvaardig. Ze hebben er geen probleem mee om je begeleider te laten zien of het toegankelijk voor je is of niet. Ieder Disneyfiguur heeft een eigen begeleider die de volgorde van ontmoeten van de figuren bepaald. Als die begeleider je op een bed of in een rolstoel ziet, krijg je automatisch voorrang. Op zulke punten is Disney erg sterk.

De entree. Deze verliep op de eerste dag niet voorspoedig. Om te bewijzen dat ik gehandicapt ben, moest ik onze gehandicaptenparkeerkaart tonen. Beetje overbodig, ik lig immers op een ligrolstoel. De gehandicaptenparkeerkaart konden we niet tonen. Logisch, want die lag natuurlijk in de auto, om wegslepen of boete te voorkomen. Begeleider Emile hield voet bij stuk en hij kreeg uiteindelijk de begeleiderspas overhandigd. Men kon ook niet anders. De begeleider heeft met deze pas gratis entree. Soms moet je een beetje brutaal zijn om iets gedaan te krijgen en volhouden. Dat konden we met een gerust hart aan Emile overlaten. Hulphonden zijn uiteraard toegestaan. Als je in Disneyland Park bent, breng dan eerst een bezoek aan ‘City Hall’ of Studio Services (in Studio Park) voor meer informatie. Daar kun je ook de ‘Easy Acces Card’ krijgen, welke je toegangsbewijs is om attracties via een speciale ingang te bereiken of je voorrang te verschaffen bij wachtrijen. Johan bij de ingang van Disneyland

Het slotwoord.
Tot slot willen we de volgende mensen bedanken, die onze droom hebben verwezenlijkt:
- Lotgenoot en eigenaar van de ligrolstoel, bedankt voor het lenen.
- Emile, bedankt voor de begeleiding en het transport van de ligrolstoel.
- Brigitte, bedankt voor het regelen van de reis, entree en hotel.

PS. Reisadviseuse Brigitte van Travelcounsellors, heeft me verteld dat ze niet alleen voor mij ‘speciale’ vakantiereizen wil boeken, maar dat ook wil doen voor anderen met een lichamelijke beperking of chronische ziekte. Er komt toch heel wat bij kijken voordat bedlegerige of minder mobiele jongeren op vakantie kunnen. Dat vergt veel doortastend organisatie- en communicatiewerk.

Geschreven door Johan Fiddelaers.